Desítky křesťanů zatčeny poté, co na protest proti hladomoru v Gaze uzavřeli jídelnu v Senátu
9.4.2024
WASHINGTON (RNS) – „Běda vám, kdo jíte, zatímco ostatní hladoví,“ křičely dvě řady křesťanských pastorů a laiků. Se spojenými pažemi stáli mezi jídlem a pokladnami v jídelně Senátu USA a asi na půl hodiny zastavili oběd, než policie Senátu USA zakročila.
V úterý 9. dubna bylo v jídelně zatčeno 50 až 60 demonstrantů požadujících příměří mezi Izraelem a Hamasem a také pomoc pro stále se snižující zásoby potravin v Gaze. Mezidenominační protest, který zorganizovali křesťané za svobodnou Palestinu, následoval po bohoslužbě, která se konala na půdě Senátu. „Tento stůl je připomínkou toho, že jsme povoláni žít způsobem, který může ve skutečnosti urychlit naši smrt,“ řekla reverendka Naomi Washington-Leapheart demonstrantům předtím, než předsedala přijímání. „Protože jsme nepřátelé nespravedlnosti, protože zahanbujeme stát tím, že odmítáme přijmout jeho způsoby.“ Více než 25 dětí v Gaze zemřelo kvůli komplikacím spojeným s podvýživou, uvedla Světová zdravotnická organizace, která varovala, že do května může region čelit hladomoru.
Humanitární představitelé vyzvali Izrael, aby umožnil přístup většímu množství potravin do Gazy. Poté, co izraelský vojenský nálet zasáhl 1. dubna konvoj World Central Kitchen a zabil sedm humanitárních pracovníků, prezident Joe Biden řekl, že Izrael neudělal dost pro ochranu humanitárních pracovníků nebo civilistů, a vyzval Izrael, aby udělal více pro usnadnění humanitárních koridorů. Kritici však poukazují na to, že ve stejný den, kdy dron zaútočil na konvoj WCK, Biden podepsal převoz tisíců bomb do Izraele.
„Hladovění bylo použito jako zbraň proti našim lidem, aby je srazilo na kolena,“ řekl reverend Mitri Raheb, palestinský teolog a zakladatel univerzity Dar al-Kalima v Betlémě, skupině shromážděné k přijímání před protestem v kavárně. „Vlastně by mě zajímalo, jestli ani jedna z těchto bomb, které byly darovány Izraeli, nebyla tou, která ve skutečnosti zničila náš kampus v Gaze,“ řekl Raheb s odkazem na zničení základny univerzity Dar al-Kalima v Gaze během Svatého týdne před několika dny.
Organizátoři úterního protestu opakovaně odsoudili křesťanský sionismus, přesvědčení, že Židé se musí vrátit do Izraele, aby přivolali návrat Ježíše. Rabín Alissa Wiseová, hlavní organizátorka rabínů pro příměří, také promluvila k malému davu a řekla demonstrantům, že jejich činy jsou „znakem solidarity a přátelství“ s Židy „sdílením břemene způsobů, jakými byly naše náboženské tradice využity k založení a udržení státu Izrael,“ dodala, že členů Křesťanů spojených pro Izrael je více než amerických Židů.
Vůdci skupiny také vyzvali k trvalému příměří, ukončení poskytování amerických zbraní Izraeli, obnovení financování pro agenturu OSN na pomoc palestinským uprchlíkům a propuštění zajatců zadržovaných Izraelem i Hamasem.
Více než 33 000 lidí bylo v Gaze zabito a více než 75 000 zraněno, podle zdravotních úředníků v enklávě spravované Hamasem, od začátku izraelské vojenské kampaně po útocích Hamasu v Izraeli ze 7. října, které si vyžádaly odhadem 1 200 mrtvých a 250 zajatých jako rukojmí. Rev. Margaret Ernstová, ministryně Sjednocené Církve Kristovy a vůdce s křesťany za svobodnou Palestinu, uvedla, že mezi zatčenými bylo 30 vysvěcených duchovních, stejně jako baptisté, luteráni, katolíci, presbyteriáni, mennonité, unitářští univerzalisté, kvakeři a členové Sjednocené církve Kristovy a Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů.
Při bohoslužbě se ke křesťanským demonstrantům připojil Larry Hebert, letec v aktivní službě v 10. den hladovění. Hebert řekl, že doufá, že přiměje další členy armády, aby promluvili o hladovění v Gaze. „Křesťanská tradice je tradicí inkarnace a ztělesnění,“ řekl Religion News Service Washington-Leaphart, který byl mezi demonstranty, kteří se rozhodli riskovat zatčení. „Žít svou víru je věcí úplného ztělesnění. Staví mé tělo do cesty nespravedlnosti a útlaku.“
Úterní občanská neposlušnost byla druhou největší skupinou křesťanů zatčených při protestech v Senátu od začátku války. Asi 130 mennonitů bylo v lednu zatčeno v Senátu poté, co zpívali v sedě hymnu a vyzývali k příměří v Gaze. A 18. října bylo asi 300 nebo více mezináboženských demonstrantů, většina z nich Židů, zatčeno v rámci demonstrace organizované Židovským hlasem pro mír. Lídři s křesťany za svobodnou Palestinu uvedli, že čerpali přímou inspiraci z Mennonite Action, která zorganizovala lednový hymnus, včetně spolupráce s některými vůdci skupiny.
Vůdčí roli v obou akcích se ujal Jonathan Brenneman, mennonit a palestinský Američan, který dlouho spolupracoval s palestinskými a izraelskými mírotvorci a Mennonitskou církví USA. „Akce inspirují více akce,“ řekl RNS. „A to je to, co tento okamžik vyžaduje.“
Adam Ramer, jeden z koordinátorů akce Mennonite, sloužil jako politický ředitel kalifornského zastupitele Ro Khanna, dokud Ramer neodstoupil, když Khanna odmítl podepsat rezoluci o příměří v týdnech po 7. říjnu. Khanna podpořil příměří dne listopadu 21. Vůdci Křesťanů za svobodnou Palestinu uvedli, že čerpají z mnoha taktik akce Mennonite, včetně organizování hromadných mobilizačních výzev Zoom a dnů akce, kdy křesťané podnikají místní akce v kancelářích svých volených úředníků.
Úterní protest následuje po celosvětovém nedělním dni shromáždění připomínajících šestiměsíční výročí útoků ze 7. října a požadujících propuštění 133 rukojmích stále zadržovaných Hamásem, z nichž někteří jsou považováni za mrtvé. Po úterním protestu v Senátu řekl mluvčí americké Senátní policie RNS: „Přibližně 50 lidí bylo dnes odpoledne zatčeno za nelegální demonstraci v budově Dirksenova senátu. Je nezákonné demonstrovat v jakékoli budově Kongresu. Obvinění jsou podle D.C. Code § 22–1307 – Crowding, Obstructing, or Incommoding.“ Ernst uvedl, že Nichola Torbett, organizátorka z Pensylvánie, pomohla skupině naplánovat protest prostřednictvím konceptu zvaného liturgická přímá akce, kde organizátoři začali s Písmem a kladli otázky jako „Co nás pohání v křesťanském uctívání?“ „Co je silného na křesťanském příběhu?“
Vůdci protestu uvedli, že jejich nenásilná přímá akce pochází z biblické tradice a poukázali na porodní báby, které odmítly faroahův příkaz zabít malé hebrejské chlapce a Ježíše, kteří převraceli stoly směnárníků v chrámu. Jak bohoslužba, tak obstrukce jídelny byly navrženy tak, aby upozornily na „naléhavost hladomoru“ v Gaze, řekl Ernst a vysvětlil, že Křesťané za svobodnou Palestinu se při zaměření úterní akce řídili radou americké kampaně za práva Palestinců. na hladomoru.
Ernst řekl, že organizátoři chtěli, aby byl protest „transformativním zážitkem víry“, a mnozí strávili den předtím studiem Bible, modlitebními kroužky, budováním komunity a workshopy. Pro Washington-Leaphart byl úterní protest o učednictví. Ježíšova „práce vedla k napětí mezi pohodlím a bezpečím, které člověk může najít ve víře a rozvratem a rizikem a dobrodružstvím, které člověk najde ve víře,“ řekl Washington-Leaphart. „Pokud dostatečně riskuji, pak se ve skutečnosti neposouvám na hranice své víry.“
Tento příběh byl aktualizován, aby objasnil, že Nichola Torbett nyní žije v Pensylvánii.
Foto: RNS photo/Aleja Hertzler-McCain