Před 100 lety nastražil Kukluxklan bomby na americké univerzitě

19.12.2023

(Rozhovor) — Bylo to 19. prosince 1923 – před 100 lety. První den vánočních prázdnin na univerzitě v Daytonu, v kampusu je stále téměř 40 studentů.

Ve 22:30 bylo ticho narušeno sérií výbuchů, když v celém areálu vybuchlo 12 bomb. Vyděšení studenti zjistili, že i když byly škody minimální, na kraji kampusu byl osmistopý hořící kříž. Běželi ho strhnout a byli konfrontováni několika stovkami Klansmenů, kteří křičeli hrozby z několika desítek vozů.

Nebylo to poprvé, co obyvatelé Daytonu snášeli teror ze strany Ku Klux Klanu (KKK). Stovky sousedů vyběhly ze svých domů a vrhly se na vetřelce v kapucích. Klansmani se rozběhli pryč a studenti a ostatní uhasili oheň a strhli kříž.

KKK je nejvíce nechvalně proslulá násilným terorismem Afroameričanů. Ale ve dvacátých letech měla její nenávist i jiné cíle, zejména mimo jih. Tato verze KKK, známá jako druhý Ku Klux Klan, obtěžovala katolíky, Židy a přistěhovalce – včetně studentů a zaměstnanců katolických univerzit, jako je Dayton, kde jsem historikem amerického náboženství. Na to všechno se zaměřuje můj článek z roku 2013 „Slyšet ticho“.

Druhý Ku Klux Klan
KKK se objevil na jihu v letech bezprostředně po občanské válce. Jejím cílem bylo použít jakékoli nezbytné prostředky – včetně velkého množství vražedného násilí – k donucení nově osvobozených Afroameričanů do podmínek blízkých otroctví.

Poté, co uspěl, původní Klan do konce 19. století téměř zmizel. Ale v návaznosti na filmový trhák „Narození národa“ – který oslavoval původní KKK jako „vykoupení“ poraženého Jihu – se organizace v roce 1915 znovu zrodila v Gruzii.

Tento druhý KKK přilákal během několika příštích let jen několik stovek členů. Na národní scéně však explodovala na počátku 20. let 20. století díky obavám z imigrace, rasy a komunismu. Ve skutečnosti bíle odění Klansmen s jejich ohnivými kříži – symbolem vypůjčeným z „Birth of a Nation“ – velmi brzy přilákali 1 až 5 milionů členů.

Druhý KKK byl skutečně národní, s více členy na Středozápadě a Západě než na jihu. Jak reportér Timothy Egan mocně zaznamenává ve své knize „Horečka v Heartland“, „Klan vlastnil stát“ Indiana. V roce 1925 „většina členů nastupujícího státního zákonodárného sboru přijala rozkazy od řádu s kapucí, stejně jako většina delegace Kongresu“.

Je možné, že Ohio mělo ve dvacátých letech téměř tolik členů. Historik David Chalmers – který napočítal 400 000 Ohioanů v KKK na vrcholu organizace – poznamenal, že „byly doby, kdy se zdálo, že se maska a kukla staly oficiálním symbolem Buckeye State“.

Druhá KKK se prezentovala jako svrchovaně vlastenecká organizace: „100% americká“. A abyste byli 100% Američané, v jejich očích jste museli být bílí a odhodlaní udržet Afroameričany na svém místě. Druhý Klan napodoboval první KKK a použil strašlivé násilí, včetně lynčování, aby se pokusil vyděsit Afroameričany, aby se podřídili.

Být „100% Američan“ také znamenalo, že jste křesťan. Druhá KKK byla typickou bílou křesťanskou nacionalistickou organizací a definovala ideální občany podle jejich rasy, vyznání a původu. Když byli Klansmen zasvěceni do organizace, členové zpívali „Just as I am Without One Plea“, hymnus, který zbožňuje Ježíše jako „Beránka Božího“. Přesto skupina vylíčila Ježíše jako jednoho z nich: Prvního Klansmana.

Protikatolické kampaně
Ve skutečnosti být křesťanem nestačilo. Být 100% Američan z pohledu Klanu znamenalo, že jste bílý protestantský křesťan. V letech 1890 až 1920 přišla do Ameriky záplava přistěhovalců z jižní a východní Evropy, z nichž velké procento byli katolíci nebo židé.

Zatímco Klan byl – a stále je – silně antisemitský, ve 20. letech 20. století se jeho členové obávali zejména katolíků, protože jich bylo mnohem více. To byl jistě případ Daytonu, kde bylo 35 % návštěvníků kostela katolíky, a to díky přílivu imigrantů, kteří pracovali v městských továrnách.

V reakci na katolickou „hrozbu“ se počátkem 20. let 20. století připojilo ke KKK nejméně 10 % Daytonců – asi 15 000 lidí, přičemž některé odhady uvádějí počet až 40 000.

Stejně jako jinde na Středozápadě byla přítomnost Klanu v Daytonu viditelná na shromážděních a přehlídkách, které přilákaly tisíce Klansmenů, Klanswomen a příznivců – nemluvě o hořících křížích zastrašujících katolíky a Židy v dělnických čtvrtích. Jak si jeden z obyvatel Daytonu oněch let později vzpomněl, „hrozba násilí Klanu tu vždy byla“.

Klan nasměroval velkou část svého protikatolického nepřátelství proti univerzitě v Daytonu, kterou založila Společnost Mary, také známá jako Marianisté. V rámci své zastrašovací kampaně členové KKK opakovaně vklouzli do kampusu, aby zapálili kříže. Říkalo se, že policie byla plná Klansmenů; ať už to byla pravda nebo ne, městské úřady se příliš nesnažily zasáhnout.

Ale jak poznamenala historička Linda Gordonová, „cíle agrese Klanu nebyly samy o sobě vždy pasivní nebo nenásilné“. Studenti univerzity v Notre Dame například zastavili přehlídku a shromáždění KKK a poté poškodili sídlo místního Klanu.

Studenti univerzity v Daytonu se také bránili. Opakovaně vyháněli Klansmeny z kampusu a vyzývali je, aby „ukázali své tváře“. V jednu chvíli se fotbalový trenér Harry Baujan doslechl, že se blíží další pálení kříže, nabádal své hráče, aby „vzlétli za nimi“ a „strhli si trička“ nebo „cokoli chcete dělat“.

Přetrvávající dědictví
Druhý KKK dosáhl vrcholu ve vlivu a členství kolem roku 1925. Během několika příštích let byl však Klan postižen řadou skandálů, z nichž nejznámější se týkal vůdce Indiana KKK – ve skutečnosti nejmocnějšího Klansmana v Americe – který znásilnil a zavraždil svou sekretářku. KKK zmizel z dohledu v roce 1930, ale ne bez dosažení mnoha svých cílů.

Za prvé, jeho mimořádné násilí, včetně lynčování, pomohlo zajistit, že nadvláda bílých zůstane na jihu na denním pořádku – stejně jako v příštích několika desetiletích.

Klan a jeho sympatizanti navíc vyhráli boj o imigraci. V roce 1924 přijal Kongres Johnson-Reedův zákon, který zůstal v knihách až do 60. let 20. století. Tento zákon drasticky snížil počet přistěhovalců, kteří mohli vstoupit do USA z jižní a východní Evropy – tedy snížení počtu katolických a židovských přistěhovalců – a v podstatě odřízl veškerou imigraci z Asie.

Jeden z tragických důsledků přišel ve 30. a 40. letech 20. století, kdy tento čin velmi ztížil židovským uprchlíkům, kteří prchali před holocaustem, dostat se do USA.

Zatímco druhý KKK koncem 20. let zmizel z dohledu, třetí se objevil v 50. a 60. letech, aby vedl obvinění proti Hnutí za občanská práva. Dnes je členství v Klanu nepatrné, protože KKK bylo nahrazeno technologicky zdatnějšími nenávistnými skupinami.

Druhý Ku Klux Klan tvrdil, že aby byl člověk skutečně a plně americký, musí mít správnou rasu, správnou etnicitu, správné náboženství. Století po bombardování v Daytonu takové nálady ve Spojených státech přetrvávají.

Zdroj: https://religionnews.com/2023/12/19/100-years-ago-the-kkk-planted-bombs-at-a-us-university-part-of-its-crusade-against-american-catholics/

Foto: https://religionnews.com/2023/12/19/100-years-ago-the-kkk-planted-bombs-at-a-us-university-part-of-its-crusade-against-american-catholics/