Pravoslavné křesťanské webové fórum zablokované Ruskem kvůli zpravodajství o Ukrajině

Čtenost webu se od únorové invaze Ruska na Ukrajinu více než zdvojnásobila.

Blog Public Orthodoxy, který provozuje Centrum pravoslavných studií Fordhamské univerzity.

(RSN) – Sergej Čapnin, vedoucí pracovník Centra pravoslavných křesťanských studií na Fordhamově univerzitě, byl začátkem června na akademické konferenci, když se mu začali ozývat lidé z Ruska, že jeho články na blogu, Public Orthodoxy, který centrum provozuje, nejsou dostupné. Záhy zjistil, že ruská vláda stránky v zemi zcela zablokovala.

„Je jasné, že kritika naší pravoslavné církve a režimu Putina byla opravdu ostrá,“ řekl Čapnin, který v letech 2009-2015 pracoval pro moskevský patriarchát, mimo jiné jako redaktor oficiálního časopisu ruské církve.

Public Orthodoxy funguje nezávisle na jakémkoli oficiálním orgánu pravoslavné církve a přispěvatelé blogu zastupují širokou škálu pravoslavných křesťanských tradic. Od roku 2015 zveřejňuje Public Orthodoxy články o prostředí, ženách v církvi, vztahu mezi vírou a politikou a souvisejících tématech.

Jde o to, abychom měli globální síť vědců z různých oborů, kteří se budou vyjadřovat k aktuálním otázkám pravoslavné církve,“ řekl George Demacopoulos, profesor teologie na Fordhamu a spoluředitel OCSC. Dodal, že Public Orthodox není „psáno pro učence,“ ale spíše „pro veřejnou potřebu.” Vychází v sedmi jazycích včetně ruštiny.

„O Putinově hrozbě pro pravoslaví píšeme už léta,“ dodal Demacopoulos. „V jistém smyslu jsem překvapen, že se to nestalo dříve.”

Od ruské invaze na Ukrajinu se ale Public Orthodoxy soustředilo téměř výhradně na ukrajinskou krizi.

V únoru se měsíční návštěvnost stránek zdvojnásobila z 30 000 na 60 000 zobrazení a v březnu dosáhla vrcholu 160 000 zobrazení. Čtenáři se rozšířili i mimo obvyklou pravoslavnou náboženskou a vědeckou komunitu. Přispěvatelé začali diskutovat o teologických základech Putinova postupu na Ukrajině, které z velké části poskytl ruský pravoslavný patriarcha Kiril, spolu s řadou dalších otázek, kterým pravoslavná církev ve světle konfliktu čelí.

„Postoj patriarchy Kirila v této válce, v jeho kázáních a veřejných prohlášeních, pro mnohé odhalil, jak hluboce je církev ve skutečnosti zapojena do ruské politiky,“ řekl Čapnin.

Podle Čapnina je to pravděpodobně důvodem, proč Rusko tuto stránku zablokovalo. „Pro stát není ani kritika církve a patriarchy Kirila tak citlivá jako kritika Kremlu nebo Putinova režimu,“ řekl.

Podle květnové zprávy kterou pro OSN vypracovaly tři ruské organizace na ochranu lidských práv, Rusko v posledních dvou letech zvýšilo pravomoci Roskomnadzoru, ruské federální agentury, která dohlíží na komunikaci a masmédia, aby mohla blokovat média podle svého uvážení. Tato omezení se zrychlila až s ruskou invazí na konci února.

Studenti práva na Standfordu z projektu World Intermediary Liability Map který sleduje internetové předpisy po celém světě, uvedli, že legislativa umožňuje vládě zaměřit se na informace, které ruský stát považuje za „falešné zprávy.”

Sponzoři Public Orthodoxy jsou sice rádi, že se jim zvýšil počet čtenářů v době, která je pro pravoslaví klíčová, ale zdá se, že jsou obzvláště hrdí na to, že je Kreml blokuje. 

„Blahopřeji … všem redaktorům a autorům blogu Public Orthodoxy k tomuto ‚uznání‘ ze strany ruského státu,“ napsal Čapnin 2. června na Twitteru.